Tilmeldimg til 2024

Tilmeld dit klassiske køretøj her

 Direkte link til  YourTicket!

mandag den 19. maj 2014

Nekrolog

Jeg har i sagens natur aldrig set Jack Brabham køre ræs (han indstillede karrieren, før jeg blev født), og når man gennemgår aviserne fra tiden hvor Roskilde Ring var størst, stod han nærmest - i hvert fald her i byen - i skyggen af Stirling Moss. Måske fordi han ikke havde helt samme karisma, eller måske fordi han var aussie og derfor ikke nød efterkrigstidens indbyggede goodwill, som Monty og englænderne gjorde. Men i Ringens historie er han umulig at komme udenom - helt bogstaveligt. I 1962 vandt han således det andet Formel 1 Grand Prix på Roskilde Ring fuldstændig overlegent. Han blev både nummer ét til træningen og i alle tre heats efterfølgende. På det tidspunkt var han nu også regerende verdensmester og i øvrigt verdensmester for anden gang. Han kom til Europa fra Australien i 1955, samme år som Ringen åbnede, og allerede fire år efter var den aftrådte australske flymekaniker verdenmester i Formel 1.


I morges døde Sir Jack Brabham, den første racerkører nogensinde der blev slået til ridder (OBE), udramatisk og efter længere tids sygdom. Det mindede mig om min ven og Roskilde-Ring-programleverandør Jørgens ord, sidst jeg snakkede med ham: "Det er nu man skal lave noget om Ringen, for af naturlige årsager bliver der stadig færre og færre interesserede".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar